Ako na SEO | Základy SEO Optimalizácie

Ako na SEO
Ako na SEO | Základy SEO Optimalizácie
5 (100%) 2 votes

Asi ste už veľa krát počuli o slove SEO. Vo svete internetového marketingu je to veľmi často spomínaný výraz. Dobre a kvalitné SEO vám môže zabezpečiť popredné pozície vášho webu vo vyhľadávačoch. V skrate sa vám budem snažiť napísať základy SEO optimalizácie, ktoré si budete môcť aplikovať aj na vaše webstránky.

1. Čo znamená skratka SEO?

SEO je skratka anglického výrazu Search Engine Optimization. Po slovensky povedané – optimalizácia pre vyhľadávače, ktoré majú za cieľ zabezpečiť popredné pozície vášho webu vo vyhľadávačoch. Pokiaľ sa budeme baviť o slovenskom internete, do úvahy prakticky pripadá len Google. Pre slovenských marketérov by malo byť snahou dostať svoju stránku alebo eshop na prvé tri stránky vo výsledkoch vyhľadávania v Google. Ak spravíte kvalitné SEO tak vaša stránka ma vysokú pravdepodobnosť, že sa dostane na hlavné stránky vo výsledkoch vyhľadávania a tým pádom sa vám zvýši návštevnosť webu. Ak sa čudujete, že váš web nevidno vo vyhľadávaní tak je to chyba hlavne v SEO optimalizácii. Ak chcete vedieť ako sú na tom vaše stránky, tak si môžete nechať spraviť SEO test.

Google ma svojich robotov
Vedeli ste o tom, že vyhľadávače majú svojich robotov napr Googlebot, ktorí chodia z webu na web a snažia sa pochopiť, ktoré webstránky by mali posunúť na prvé miesta. Robot si prejde celé vaše stránky, podstránky, obrázky a a dalšie prvky a analyzuje ich obsah. Informácie, ktoré nájde si uloží do databázy a v prípade, že niekto hľadá informácie nachádzajúce na vašich stránkach tak ich automatický ponúkne.

2. Kľúčové slová sú doležité pre SEO

Zoberte si užívateľa, ktorý príde na google a hľadá to čo potrebuje. Môže to byť napr. info o novej vydanej knihe alebo o cene nového samsungu. Užívateľ zadá do vyhľadávača v podobe kľúčového slova (napríklad: nový samsung cena), ktorý sa môže skladať z jedného alebo viacerých slov. Na tieto kľúčové slová mu potom Google ponúkne stovky webstránok, o ktorých si myslí, že mu najlepšie vyriešia jeho problém. Aby sme sa v Google zobrazovali čo najvyššie, musíme mať na webstránke tie kľúčové slová, ktoré užívatelia zadávajú do Google.

Príklad: Na webe www.ekoled.sk sa určite výraz “nový samsung cena” na Google nezobrazí, ale napríklad na tejto rozsiahlej recenzii o novom Samsungu určite áno.

3. Delenie SEO

Poďme si niečo povedať o delení SEO. Ako sme si vysvetlili, že SEO je súbor techník, ktoré použijeme aby sme uľahčili prácu robotom a tým získali aj viac návštevníkov na náš web z vyhľadávania. Ak tieto techniky použijeme na webe tým pádom vylepšíme faktory, korých budú roboty posudzovať náš web.

Faktory delíme na:

  • On-page faktory – všetko, čo máme priamo na webe
  • Off-page faktory – všetko, čo sa odohráva mimo nášho webu

Doležité je sa zamerať sa aj na on-page a off-page faktory.

ako sa delíme SEO
Ako delíme SEO

ON-PAGE faktory

Kvalitný obsah

Kvalitný obsah je prínos pre návštevníka. Z hľadiska zrozumiteľnosti je treba členiť podľa nadpisov. (H1, H2, H3) Unikátny web je plus. Keď máte duplicitu tak sa za ňu trestá. Stránky by mali mať vyplnenú titulku a meta tag description.

Validilita – dobre naprogramovaný web

Technické paramatre na webstránke sú dôležité pre korektné zobrazovanie. Nezabúdajte správne označovať nadpis, titulku a alternatívny popis obrázkov.

Responzívny dizajn

V skratke ide o to, aby sa váš web prispôsobil zariadeniu, z ktorého web prezeráte (PC, mobil, tablet). Iný vzhľad si môžete dovoliť vo väčšom rozlíšení koncového zariadenia a iný v menšom rozlíšení. Pričom dominantným zariadením súčasnosti je smartphone (stratégia mobile first), nie počítač, ani notebook. Vaša stránka by teda mala byť prispôsobená a optimalizovaná na všetky tieto zariadenia.

Logická informačná architektúra

Dôležitá je náväznosť a prelinkovanie obsahu stránok. Nezabudnite na užitočné informáčné stránky blog, rady, tipy alebo na časté otázky klientov

Rýchlosť načítania stránok

Často podceňovaný factor – rýchlosti načítavania stránok je otázkou hostingu a redakčného sýstému.

OFF-PAGE faktory

Spätné odkazy

Tento faktor je najdôležitejši off page faktor pre SEO optimalizáciu. Spätné odkazy môžeme získať aj veľmi obľúbenou a nenásilnou formou, akou sú PR články či blogy. Články môžu byť umiestnené na externý web. V tomto článku budú umiestnené relevantné kľúčové slová. A práve tie sa využívajú na prelinkovanie na vašu hlavnú stránku a získanie kvalitného spätného odkazu. Blogy sú dlhodobejšou formou, ako podporiť Off Page SEO. Prípadne môžte využiť možnosť pridávanie linkov na rôzne slovenské katalógy ako je zoznam.sk, atlas.sk alebo azet.sk prípadne môžete posilniť link building aj cez diskusné fóra. 

Sociálne siete a interakcie

Nezabúdajte na sociálne siete, aj toto je off-page faktor. Kde si môžete zlepšit SEO. Už podľa zdielania obsahu na sociálných sietach možu byť merateľné indície o tom, že vás web je pre návšetníkov zaujímavý.

4. Ako zlepšiť SEO na vašej stránke

Ako sme písali v Off-page faktoroch, aby Google mohol kľudne indexovať všetky podstránky vášho webu, musíte mu to čo najviac pomôcť. Znamená to, že web musí byť rýchly, responzívny a nemal by mať vela 404-iek a mal by byť umiestnený na kvalitnom serveri.

  • Doména

Správny výber domény (kľúčové slovo) môže vylepšiť vaše SEO postavenie. Dobrý názov s kľúčovým slovom napr: donaskakvetov.sk

  • Štruktúra URL

URL by mala obsahovať kľúčové slová a nemal by presiahnuť 5 slov. Nemala by obsahovať žiadne znaky, čísla alebo vygenerovaný kód. Ak URL obsahuje viac slov, mali by byť oddelené pomĺčkou, nie podtrhovníkom alebo lomítkom.

Správne nastavená URL adresa

Správne nastavená URL adresa

Nesprávne nastavená URL adresa

Nesprávne nastavená štruktúra adresy

  • Titulok (Title)

Správne optimalizovaný titulok je doležitý on-page faktor stránky. Titulka by mala obsahovať kľúčové slová, najlepšie na začiatku. Nemala by presiahnuť 55-60 znakov a nemal by byť duplicitný z iných stránok. Najlepšie je sa odlíšiť od konkurencie.

Správne nastavený SEO titulok

  • Popis stránky (Description)

Dobre vyplnený description môže pomôcť pri rozhodovaní či užívateľ klikne na vašu stránku. Popis stránky by mal byť čo najzaujímavejší, mal by obsahovať kľúčové slová. Odporúča sa dĺžka 150-155 znakov. Ak náhodou nevyplníte Desctription tak si Google zoberie text priamo zo stránky.
Meta description

  • Nadpisy H1-H6

Nadpisy uľahčujú prácu vyhľadávačom a návštevníkom. H1 je hlavný nadpis stránky, ktorý by mal byť jeden a mal by obsahovať kľúčové slová. Ide o najdôležitejší nadpis stránky. H2 môžete použiť na zvýraznenie začiatočného textu s kľúčovými slovami v stránke,

  • Obsah webu

Google má rád čo najviac kvalitného obsahu. Nejde iba o dĺžku ale aktuálnosť a kvalitu. Snažte písať pútavo pre vašich potencionálnych zákazníkov. Kľúčové slová zahrňte do textu ale nepreháňajte to s nimi. Kvalitu textu môžete vylepšiť aj formátovaním textu. Nebojte sa používať podnadpisy rôzne tabuľky alebo zvýrazniť dôležitý text.

5. Ako optimalizovať obrázky pre SEO

Obrázky v textoch a na internete sú veľmi dôležité. Hlavne pri dlhších textoch pomáhajú udržať čitateľovu pozornosť. Taktiež zvyšujú čitateľnosť článkov. Špeciálni význam majú obrázky na e-shopoch. Na eshopu je optimalizácia obrázky veľmi kľúčová. Na základe atraktívnych fotografií užívatelia vyberajú produkt. Zobrazovať ilustračnú fotku z fotobanky je zle pre SEO aj pre zákazníka. Rozhodne zvážte služby fotografa. Duplicitných obrázkov na internete je kvantum a vy určite chcete váš produkt bol vždy na najvyšších priečkach.

5 tipov ako správne optimalizovať obrázok:

  1. Zvoľte správny názov súbor s kľúčovým slovom

Názov súboru by mal obsahovať kľúčové slovo. Zabudnite na názov image1.jpg. Ak je fotografia kde sú červené ruže vo váze, tak správne by sme to mali optimalizovať: cervene-ruze-vo-vaze.jpg

  1. Upravte rozmery obrázku

Veľkosť obrázku má značný vplyv na rýchlosť načítania stránky. Ak áno, zmenšite ich rozmery.

  1. Znížte rozlíšenie obrázku

Okrem rozmerov je dôležité aj rozlíšeniu. Znížte ho tak, aby ste dosiahli čo najmenšiu veľkosť súboru. Samozrejme, kvalitu obrázku musíte zachovať.

  1. Pridajte sprievodný titulok

Keď vložíte obrázok do článku, pridajte k nemu sprievodný titulok. Zvyčajne ide maximálne o jednu vetu, tým pádom čitateľ pochopí význam obrázku a jeho súvislosť s textom.

  1. Vložte alternatívny text – ALT

Alternatívna menovka alebo ALT je základným spôsobom, ako optimalizovať obraz z marketingového hľadiska. Kľúčové slovo alt stojí za zmienku o kľúčovom slove. V dôsledku toho zvýšite pravdepodobnosť, že vyhľadávací nástroj zobrazí samotný súbor. ALT sa používa hlavne pre roboty, používatelia sa zobrazia iba vtedy, ak sa obrázok nedá načítať. Pokiaľ ide o skúsenosti používateľov, je potrebné venovať pozornosť. ALT môže tiež používať softvér na čítanie pre zdravotne postihnutých používateľov (nevidiacich, zrakovo postihnutých). Zadajte aj názov obrazu alebo titul. Titul sa zobrazí po kliknutí myšou na obrázok. Textoví autori ponúkajú kreatívnejšiu prácu s textom.

Ako optimalizovať obrázok pre SEO
Ako optimalizovať obrázok

Niekoľko tipov, ktoré dodržiavam:

  • Dobré nastavený Title na stránkach
  • Optimalizované obrázky pomôžu Googlu ich prečítať
  • Nebojte sa používať vlastné videá a fotky na stránkach. Google má rád vlastný a kvalitný obsah
  • Získajte čo najviac spätných odkazov
  • Skúste písať kvalitné články. Pri produktoch píšte o ich výhodách
  • Používajte Facebook a Instagram na propagáciu webstránok pre off-page faktor
  • Skúste interne prelinkovať web, tak aby ste pomohli užívateľom a google

Nástroje pre SEO optimalizáciu:

Kontaktuj ma pre konzultovanie Vášho webového projektu

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho s kamarátmi.

About Martin Rybarčák

Rád spoznávam Slovensko z môjho elektrického vozíka, ktorý mi dáva krídla. Vo voľnom čase píšem recenzie z mojich bezbariérových ciest. Pohltilo ma SEO, WordPress a Marketing. Nahliadnite do môjho života.