Morské oko Vihorlatu | Bezbariérová turistika

5 (100%) 1 vote
Počas voľných dní, ktoré som strávil na východe v mojom rodnom meste, som sa vydal na bezbariérovú turistiku do národného parku vo Vihorlatských vrchoch kde sme chceli vidieť aj s mojim asistentom krásu Morského oka (tretie najväčšie prírodné jazero na Slovensku – 618 m n. m.)

Je teplé štvrtkové augustové predpoludnie, nad humenskými kopcami žiaria slnečné lúče. Po nabalení svačiny a domáceho čaju od babky sa vydáme z Humenného do dediny Remetské Hámre, ktorá sa nachádza asi 12 km od vodnej nádrže Šírava. Asi po hodine cesty z Humenného cez Michalovce vchádzame do dediny Remetské Hámre. My však nezastavujeme, ideme autom ďalej. Za dedinou sa cesta zužuje, prechádzame cez mostík ponad riečku Okna, za ktorou je otvorená závora, vchádzame do lesa a pokračujeme ešte asi 8 km širokou dolinou až na miesto zvané Krivec. Tu sa nachádza veľké parkovisko a aj keď asfaltová cesta pokračuje , autá tu majú konečnú. Ďalej pokračuje cesta už len pre lesníkov. Na parkovisku je pomerne veľa áut. Hneď po odstavení auta sa pýtame pána, ktorý vyberá peniaze za parkovné, či tu môžeme zaparkovať aj naše auto. Parkovné sme neplatili vďaka ZŤP preukazu.

Po vyložení z auta nás hneď privítal príjemný vánok z okolitých hôr. Hneď za parkoviskom je tabuľa, na ktorej sú vyznačené turistické chodníky. Tie chvíľu študujeme. Za modrou značkou pokračujeme po asfaltke. Najprv sa prudko stáča doľava a po niekoľkých metroch stúpania zasa bočíme ostro doprava, kde musím aj na električkáku pridať do rýchlosť. Zbadáme krásny drevený prístrešok s názvom Kozmodrom, ktorý slúži turistom na ukrytie sa v prípade nepriaznivého počasia. Tu sa chvíľu zastavíme a čítame jeho históriu. Po okolí stále sledujem úžasnú prírodu, ktorá je na východe mimoriadne pekná.

Cesta pokračuje rovno miernym stúpaním, neskôr sa prehupne a klesá. Spolu to trvá asi tak 20 minút, kým sa nám spoza stromov vynorí pokojná hladina Morského oka. Ako v zrkadle sa v nej odrážajú okolité kopce s jasne viditeľným bralom Sninského kameňa. Cestička sa stáča doľava, prechádza cez jazernú hrádzu, na ktorej sa zastavujeme a pozorujeme jazero. Hladina sa z diaľky zdala kľudná, ale voda v okolí hrádze je plná rýb, pravdepodobne jalce a pstruhy. Do vody niektorí turisti hodili kúsok chleba a rybičky sa išli za ním potrhať ako keby voda vrela.

Hovoríme si, že ideme skúsiť aj ďalej. Za hrádzou už asfaltka nie je taká kvalitná ale pre elektrický vozík postačujúce. Po niekoľkých metroch prichádzame ku Kaštieliku. Veľmi sympatický kaštielik postavený na brehu jazera miestnou šľachtou, ktorej kedysi tieto lesy patrili. Cesta pri kaštieliku ešte pokračovala ďalej, ale už nie veľmi spevneným povrchom. Počas prechádzky sme sledovali krásu Vihorlatských vrhov prípadne sme sa pristavili prečítať si náučné tabule. Odporúčam každému zavítať na turistiku do Vihorlatských vrhov či už len tak na prechádzku alebo na túru až na Sninský kameň.

Naša turistická trasa cca 5 km:
Parkovisko Krivec, Hrádza Morské oko, Kaštielik, Morské oko – Rybárka (tam aj späť)

Informácie o Morskom oku:

Morské Oko v chránenej krajinnej oblasti Východné Karpaty leží v nadmorskej výške 618 m a je štátnou prírodnou rezerváciou s chránenou flórou a faunou. Je to najväčšie zahradené sopečné jazero na Slovensku s rozlohou 13 ha . Vzniklo zahradením doliny Okna mohutným zosuvom so šírkou 800 m a s dĺžkou 1 900 m. Jeho maximálna šírka je 312 m, dĺžka 775 m hĺbka 26 m. Nad jeho hladinou sa vypína jedna z dominánt vihorlatských vrchov – Sninský kameň, známy nádherným výhľadom na okolité vrchy a doliny. (zdroj informácii o morskom oku)

Ak sa vám článok páčil, zdieľajte ho s kamarátmi.

Ďakujem.

About Martin Rybarčák

Rád spoznávam Slovensko z môjho elektrického vozíka, ktorý mi dáva krídla. Vo voľnom čase píšem recenzie z mojich bezbariérových ciest. Pohltilo ma SEO, WordPress a Marketing. Nahliadnite do môjho života.